Vliegvisgroep The Leader

Atlantische zalm vangen in Rusland

E-mailadres Afdrukken PDF

De voorbereiding

Hoe heb ik het gedaan. Er is zoveel te lezen. Zelfs na 40 jaar vliegvissen is er zoveel te leren. De hengels, de vliegen en de werptechniek. Het tweehandig werpen was voor mij nieuw. Hiervoor ben ik naar Rene van Heezik gegaan, van Martin Hengelsport in Rotterdam. Rene is zelf zalmvisser. Hij weet exact te vertellen welke uitrusting je nodig hebt. Je waadpak maar ook de tassen en vooral de hengels en de vliegen. Hij adviseerde mij de Scandinavian Underhandcast Style te gebruiken. Maar om dit onder controle te krijgen moet je wel 5000 worpen maken. Rene heeft ons (al mijn Ruslandgangers) in Nederland nog even werpinstructie gegeven, en ons materiaal nagekeken. Rene heeft twee hengels voor mij in orde gemaakt, in Rusland begreep ik pas goed wat een geweldige zet dit was. Nadat ik thuis al die 5000 worpen had gemaakt lukte het mij na de lessen van Jeroen en Jos (in Rusland) om worpen van 35 meter en meer te maken. Fantastisch zoveel meer plezier met vissen als het werpen goed lukt en je materiaal geweldig is. Zelfs al is het maar 4 graden Celsius buiten en het ook al twee dagen regent sta je met plezier 14 uur te vissen met de juiste uitrusting als je kans hebt een zalm te haken. Maar ook de kleding Rene, wat was ik blij met die kleding. Onbetaalbaar.

Leader sept 2009 Atlantischezalm 1

Waar ga je naar toe in Rusland.

Ik heb gekozen om met Jos Vanrunxt mee te gaan die elk jaar reizen naar Kola maakt. Atlantic Salmon Safari, nou dat klopte wel. Jos is Belg maar woont en werkt al 39 jaar in Nederland. Hij vist al een mensenleven lang in Rusland, spreekt Russisch en is zeer bekend op Kola. Ook hiermee had ik de spijker op de kop geslagen. Ik vroeg Jos: "kun jij er voor zorgen dat ik een zalm vang in Rusland". “Geen probleem Hans, jij vangt zeker zalm en wel meer dan een ook.”

Ik zeg: “Wij gaan naar Kola!” Je kunt zelf kijken op de site van Jos. Naast Jos gaat ook Jeroen Wohe mee, visgids en instructeur. Ondertussen heb ik wel van Jos geleerd dat elke reis anders gaat, dat komt omdat Jos en Jeroen met Russische zalmvissers bellen wat er op andere plaatsen wordt gevangen. En waar vergunningen verkrijgbaar zijn. Zij zoeken dan voor ons de beste mogelijkheden voor de volgende dag of dagen. Zij zoeken de rivier waar een zalmrun is en waar lekker gevangen wordt. Het vissen moet je nog steeds zelf doen. Zowel Jos als Jeroen doen het uiterste voor je om te proberen dat jij je zalm kunt vangen. Rusland is wel een ander land dan Nederland, de regels van vandaag kunnen morgen weer anders zijn. De tweede dag dat wij gingen vissen in de

Leader sept 2009 Atlantischezalm 2

Varzuga, nog even de vergunning halen. Ik ging met Jos mee, "no more licence today". Ik dacht shit wat nu. Jos liet zich niet wegsturen belde nog wat en een uur later stond iedereen te vissen. Dat is Jos, no problem.

De reis.

Wil je een zalm vangen dan moet je daar ook een lastige reis voor maken. Voor mij hoort dat erbij. Maar geweldig, wie reist kan verhalen en ga je naar het noorden van Rusland dan maak je zeker een reis in de tijd. Wat ik wel geleerd heb is, wij hebben een horloge maar zij hebben de tijd. Reizen met een vliegtuig, rijden door de nacht met een Landcruiser (het blijft gewoon licht in de poolcirkel), uren in een Russische taxi over de onverharde wegen, in de boot, uren achterin een legertruck en ga zo maar door. En dan als ultieme beloning voor al dit reizen is daar jouw nieuwe verblijf. Een tweepersoonstent van een halve meter hoog in het midden van niks en als extra is het dan lekker koud. Heb je geluk dan is het droog. Nog meer geluk, en je mag de volgende dag zalmvissen. Ik moest aan Gerrit denken, nog thuis op de club vroeg Gerrit aan iemand " ga je mee naar Rusland", het antwoord was; Nee, ik heb geen zin meer om in het bos te schijten. Waarop Gerrit zegt: ben je gek, zo luxe is het niet. Dat viel nog mee, er was wel een bos (nou ja een paar bomen). Na een paar dagen in het wild zijn we verkast naar Varzuga. Een schitterende rivier de Varzuga, wij hebben met de jet-boot van Jos over deze rivier gevaren, prachtig. Jeroen is dan helemaal in zijn element. Hij kan dan runs en pools zoeken en stroomnaden, heeft hij weer een betere plek dan komt hij je halen. Je staat dan op de mooiste plaatsen. In Varzuga zijn we bij een Russisch gezin ondergebracht. Prachtige ervaring, ook hier was weer een Russische sauna, in ons camp hadden we bij de Russen die naast ons stonden al in een saunatent gezeten. Alles is er, maar zo anders. Heel aardige mensen overal, behalve die van de vergunning uitschrijven dan "no more". De laatste twee nachten verbleven we in Murmansk in een jeugdhotel. Ja, ja niemand wilde ons inschrijven want Murmansk lag buiten ons opgegeven verblijfsgebied. Ik ben met Jeroen naar het kantoor van een Russische Zalmvisser gegaan. Zijn vrouw heeft voor ons gebeld en ervoor gezorgd dat we ergens konden verblijven. In een jeugdhotel.

23 zalmen de eerste dag.

De eerste visdag, allemaal met uitrusting in de legertruck op naar de vergunning halen en dan het water in. Twee vissers gaan met Jeroen mee en twee vissers met Jos. Gerrit van Middelkoop (is een goed zalmvisser) zei later; "ik zag aan je dat het ging gebeuren, je had zo'n speciale blik in je ogen". Na een jaar van voorbereiding stapten wij het water in. Ik dacht nog, ik blijf vlak bij Jos en doe gewoon na wat hij doet. Ongelooflijk, binnen de kortste keren staat Jos zijn derde zalm te drillen. Jos: "Ik heb er ook al een paar gemist Hans, ik voel het dit wordt een super dag". Binnen een uur had ik mijn eerste zalm gevangen, super blij. Een jaar van voorbereiding, binnen een uur missie geslaagd. Door de goede voorbereiding en dat is iets dat doe je zelf. Het drillen van zalm is een verhaal op zich, na het haken moet je hem echt ruimte geven. Ondanks dat we met minimaal 33 honderdste vissen, die vis gaat eerst een run nemen, dat hou je niet ook niet met 40 honderdste lijn. In het begin mis je daardoor zalm. Maar dat kan de pret niet drukken. Die dag werd het laat en moesten we nog acht kilometer langs het water teruglopen, dat was best afzien maar zeker de moeite waard. Jos, Hans Kluz en Hans Boomsluiter landden die dag 23 zalmen. Ik drilde die dag 9 zalmen en landde er 5 (als bijvangst 5 prachtige vlagzalmen), Hans Klutz landde er 8 en miste er 2, Jos Vanrunxt landde er 10 en drilde er nog 10. Die dag (12-06-2009) maakte Jos van Hans Boomsluiter een zalmvisser en heb ik hem aan de rivier de Indel "King Salmon" gekroond. Ik zeg tegen Jos "en toch kan ik iets wat jij niet kan", je kunt jezelf niet tot Koning kronen, dat moet een ander doen. Na een lifetime zalm kroon ik je hierbij "King salmon" en ik heb hem met mijn hengel tot ridder geslagen. Zegt Jos tegen mij "hoe laat is het, zullen we even pauze nemen" dus ik zeg ja dat is goed. Het is half zeven. Oh, dan ga ik liever nog even door als het pas half twee is. Zo gaat dat, even aan het vissen en alles vergeten, de tijd, de honger, de kou alles vergeten behalve het vissen. Misschien had ik het wel verdiend een paar mooie zalmen te vangen. Na een goede voorbereiding had ik in Nederland immers al tien keer in Oostvoorne geen forel gevangen wel haring. Zo gaat dat, vissen heet dat, zalmvissen.

Leader sept 2009 Atlantischezalm 3

De andere dagen hebben we gevist in de Indel, de Pana, de Varzuga en de Kola allemaal totaal ander water en dat vraagt een andere techniek. Omdat mijn doel de eerste dag was bereikt heb ik de rest van de reis met zoveel meer plezier staan vissen. Van de kou, regen enz. heb ik niets gemerkt. Mooie tijd gehad, vissen drillen, uren niks vangen, beter leren werpen, genieten van het zalmvissen. Veel geleerd ook van Jeroen Wohe over technieken, over materiaal maar ook waar zwemt de vis en waarom. Jeroen weet daar zeer veel van. Waar vis je op running fish of holding fish of allebei en hoe doe je dat. Erg belangrijk is een goede gestrekte worp kunnen maken. En zeker bij groter water speelt afstand een grote rol. Oefenen en oefenen. Als je vlieg direct goed door het water gaat en je werpt 10 meter verder dan heb je al snel 25 keer meer kans om een zalm te haken. Even naar Jeroen luisteren en je weet het. Zitten we alweer in het kamp zegt Jeroen ik ga nog even naar de rivier een zalm vangen voor ons voorgerecht, ik ben zo terug. Ik denk het zal toch niet. En jawel, binnen een half uur komt hij terug met het bewijs. Als iemand ze kan vangen!

Leader sept 2009 Atlantischezalm 4

Inzet loont.

Zegt Jos tegen mij, " ik heb nog nooit gezien dat iemand na een paar dagen vissen met een tweehandige hengel worpen van 35 meter maakt, en de eerste dag zoveel zalm vangt". Dus ik zeg; vliegvissen kan ik al 40 jaar en Rene had gezegd. Je moet minstens 5000 worpen maken, dus heb ik er voor de zekerheid maar 2 keer 5000 gemaakt.

Er zijn de laatste jaren in Nederland zoveel mensen met veel verstand van vliegvissen. Doe wat ik heb gedaan, zelfs als je al een leven lang vliegvist. Sta open voor advies, neem les luister en kijk. En vooral ga daar naartoe waar de zalm zit. En eenvoudig maar waar, om zalm te vangen moet de vlieg op de juiste plaats, op de goede manier en zo lang mogelijk het water in. Welke vlieg?

Haken en drillen.

Negen zalmen sta ik die eerste dag te drillen, mooi toch. En toch gaan er 4 los soms na een kwartier soms na 5 minuten drillen. Als een zalm merkt dat hij vastzit dan neemt hij een run. De jongens hadden het al gezegd en gecontroleerd of mijn slip goed stond. Die eerste run moet je niet willen tegenhouden dat kan niet, die tweede run kun je ook niet stoppen, ook met een 40 honderdste onderlijn niet, en toch val je dan terug in je oude visgewoonten. Als zo'n vis ervandoor gaat, fantastisch. Welke haak? Je kunt vissen met dreggen, dubbele haken en enkele haken. Als hij zo goed vastzit dat je hem 5 minuten kunt drillen dan heb je hem goed gehaakt. Je kunt er elke theorie op los laten, alleen over haken en het waarom kun je al dagen van gedachten wisselen. Voor mij is het mooist de TAKE en het eerste stuk van de DRIL. Vanaf nu vis ik het liefst met enkele haak en de weerhaak knijp ik plat. Minder beschadiging aan de vis, net zoveel plezier. Meer is niet nodig. Ieder doet het op zijn eigen manier. Onthaken het liefst in het water. Een zalm kun je het best met de hand vastpakken bij de staartwortel. Til hem zo niet het water uit daar is hij te zwaar voor, de kans bestaat dan dat door het gewicht de rug van de vis breekt met als gevolg dat het dier zal sterven.

Mijn volgende doel.

Het vangen van de meterplus zalm in Kola. Zie foto, Jeroen ving hem wel. Dus staat de reis naar Rusland, Kola met Jos en Jeroen alweer gepland. Heb je interesse of wil je ook dat avontuur beleven, neem tijdig contact op met Jos. Het zalmseizoen is kort. Het aantal mensen wat mee kan is beperkt.

En natuurlijk is mijn volgende doel Pacifische zalm vangen in BC met Jeroen. Jeroen woont in BC Canada.

En misschien ooit Pacifische Zalm vangen in Kamtsjatka, Rusland. Dat kan het zalmparadijs van de wereld worden. (lees nationalgeographic augustus 2009)

Wil je iets van Hans Boomsluiter weten kijk dan op mijn nieuwe site

66parallel north, daar ving ik mijn eerste zalm.

Wil je ook naar Kola, Rusland of naar BC, Canada mail Jos Vanrunxt of Jeroen Wohe. Voor een fantastische betaalbare zalmtrip.

Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien.

Kola 2010

Van Jos weet ik dat de reis in 2010 weer anders gaat. Elke reis is anders. Elke dag is anders. Ik ga in 2010 zalmvangen in Kola en doe mijn best voor die meterplus Zalm. In 2010 gaan we naar een camp van Mischa (een Rus)

van hem zijn ook die legertrucks (zie foto). Slim van Jos, die Russen weten de beste plaatsen. Ik ga het zeker weer goed voorbereiden, binden, werpen, les nemen, luisteren, voorpret. Over de hele reis heb ik een i-DVD  gemaakt

Leader sept 2009 Atlantischezalm 5

Hans Boomsluiter

Teacher

Salmon angler

P.S. Mijn reisgenoten: Gerrit van Middelkoop, Hans Klutz, Ruud van Deursen en natuurlijk Jeroen Wohe en Jos Vanrunxt King Salmon.